Bus of geen bus Negombo naar Mirissa - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Theo Jongh - WaarBenJij.nu Bus of geen bus Negombo naar Mirissa - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Theo Jongh - WaarBenJij.nu

Bus of geen bus Negombo naar Mirissa

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

10 April 2016 | Sri Lanka, Mirissa South

Om zeker te zijn of er nu wel of geen rechtstreekse busverbinding met Negombo was, hebben we maar weer een een beroep gedaan op onze vertrouwenspersoon van ons eerste bezoek aan Sri Lanka. Rohita weet bijna alles over vervoer hier te landen. Stom toevallig kwamen we hem tegen bij het hotel waar we verbleven, altijd op zoek naar werk. Hij rijdt een tuktuk, ooit aan hem geschonken door een aardige Duitse dame, die er ook nog eens voor zorgde dat zijn huis netjes werd verbouwd. Helaas voor hem overleed deze dame voordat de verbouwing geheel klaar was. Vier jaar geleden zocht hij een nieuwe sponsor, en daarvoor had hij ons op het netvlies. Helaas voor hem ging dat niet door. Wel werden we op de thee gevraagd en hebben we een paar ritjes met zijn tuktuk gemaakt evenals een tochtje over het Hollands Kanaal. Toch nog immer goede vrienden. Zo zijn ze hier te lande ook weer.
Rohita zei dat er wel degelijk een rechtstreekse verbinding met Matara was, die er nog maar amper drie uur over reed. Voor SL begrippen supersnel.
Op 1 april stond hij met zijn tuktuk precies op de afgesproken tijd om 06.30 uur voor de Summer Holiday Residence, waar we net ons vervroegde ontbijt naar binnen hadden gewerkt. Om 06.45 precies waren we bij het busstation, waar de bus naar het zuiden zou vertrekken. Er stond al een bus klaar met de deur open, de bagageruimte open, allen was er in de verste verte geen chauffeur of conducteur te zien. Onze Rohita sprak iemand aan, die zich naast een rolkoffertje op het trottoir een plaatsje toegedicht had. Die zei dat ze ergens een ontbijt naar binnen zaten te werken. Rijst met Kerrie of kerrie met rijst op nuchtere maag.Om ongeveer 07.15 uur doken de twee op en bleek alles dus geen 1 aprilgrap te zijn. Ondanks ons wat verlate vertrek, verzekerde de chauffeur ons, dat we op tijd in Matara zouden arriveren. Ja, vanzelf, want er stond nergens hoe laat hij daar zou aankomen. Via wat smalle wegen door de buitenwijken van Negombo gingen we richting vliegveld, waar bij een daar aanwezig busstation de bus aardig vol raakte, maar iedereen kon zitten en dat is al heel wat hier. Via de buiten wijken van Colombo, waar veel industrie en allerlei andere bedrijvigheid te vinden is ging het ineen voor ons gezapig tempo richting de enige snelweg, die SL op dit moment rijk is, de E01, een tolweg met vier banen. Onderweg zienaar we de meest vreemde verkeersborden, waarvan één er wel bijzonder uitsprong: "Beware of dancing peacocks", wat zoiets betekent als " Dansende pauwen".Na hier en daar wat overreden vragen en wat vogels kwamen we inderdaad toch nog vrij snel in Matara aan, waar we via een ons niet bekend achterdeurtje bij de bushalte van Matara Beach belandden, eindbestemming van de bus. Van hieruit namen we voor het gemak een tuktukkie naar Mirissa 10 km verderop, waar we uiteraard met open armen werden ontvangen door onze gastheer en gastvrouw Mangalika in Beauty Mount Guesthouse in Bandera mullah, waar buiten een paar bloempotten, niets zichtbaar veranderd was.

• 10 April 2016 - 17:14

Frits En Wilma :

1 snelweg, tjonge ik zou snel klaar zijn met mijn werkzaamheden. Veel plezier nog daar!

• 10 April 2016 - 17:41

Theo :

Ik weet niet of je goed bent in pauwen en varanen vangen Frits, anders kunnen het nog lange dagen en/of nachten worden voor je. Greetz van us.

• 10 April 2016 - 18:14

Tera:

Neem dan ook de trein hihihi gr en tot snel

• 11 April 2016 - 08:45

Kitty:

Die tuktukkies zijn toch wel jullie voornaamste vervoermiddel daar of niet?
    Ach als jullie maar van A naar B komen.
    Heel veel plezier nog, en tot snel xxxxxxx