De leer van Buddha. - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Theo Jongh - WaarBenJij.nu De leer van Buddha. - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Theo Jongh - WaarBenJij.nu

De leer van Buddha.

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

04 Februari 2017 | Sri Lanka, Mirissa South

Maar weer eens proberen een verslag op papier te krijgen en
richting geïnteresseerden te sturen.
Het valt hier niet mee om te internetten. Alles schijnt overbelast te zijn, en het werkt dan ook erg stroperig. Met email verzenden krijg ik steevast de melding: uw bericht kan niet worden verzonden. Dan probeer ik het opnieuw met het gevolg, dat de geadresseerden soms 2 á 3 dezelfde mailtjes in de box krijgen.
Hier in Mirissa, waar we nog steeds ons basiskamp hebben opgeslagen en zullen blijven tot we onze terugreis aanvaarden, is het nu echt lekker weer.
Overdag en paar graadjes te warm, maar 's avonds koelt het lekker af naar een graad of 24.
Jullie zullen begrijpen dat dit allemaal niets met de titel van dit verhaal te maken heeft, maar ik moet ergens mee beginnen.
Om ons guesthouse stikt het werkelijk van de apen, die zo om de twee á drie dagen hun rondje maken op zoek naar vers fruit. Vooral mango's en bananen zijn in trek, maar ook diverse andere vruchten , die hier op en om de berg groeien: https://www.google.lk/search?q=srilankaans+fruit&client=tablet-android-samsung&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj48c78xvXRAhXMlxoKHZ7QDs0Q_AUIBygB&biw=768&bih=1024
GOOGLE WEET ER ALLES VAN.
De apen slingeren zich via allerlei kabels, palmbomen lichtmasten, daken van huizen en struiken door het dorp. Na het ontbijt hoef je hier niets op tafel te laten liggen, want wat dat betreft zijn het echte Sri Lankaanse apen, want net als de mensen kunnen ze alles gebruiken.
Dat Nederlands voor een buitenlander (en voor ons) een moeilijke taal is, weten we allemaal. Zie het volgende: Buddhisme is geen geloof, maar een "leer". Heb je een leer nodig, vraag maar aan Buddha. Wat voor leer? Een trapleer. Wat is een trapleer. Een ladder. Ik draag helemaal géén nylons en ik ben ook niet zat. Wat zat? Heb je geen zin meer? Ja, ik heb nog wel trek etc. etc.
Van hieruit maken we af en toe een uitstapje naar elders. Zo gingen we eergisteren een dagje bussen. Van Weligama naar Akuressa en Deniyaya, waar een het Nationaal park Sinharaya is. Dat is een groot stuk oerwoud, waar men voettochten kan maken, maar waar het stikt van de bloedzuigers en allerlei ander ongedierte inclusief varanen, herten, heel veel vogelsoorten, gifgroene slangen, kameleons en/of leguanen, hagedissen etc.etc.
Daar we niet zo gek zijn op bloedzuigers en muskieten en tevens niet het risico wilde lopen, één of andere ziekte op te lopen, hebben we maar besloten daar niet te gaan lopen en zijn we via Akuressa en Matara naar ons basiskamp Mirissa gebust. Plusminus 4 1/2 uur later waren we na een duizelingwekkende afdaling, waarbij de chauffeur vrijwel constant niet handfree zat te telefoneren weer veilig terug. Allemaal goede morgen en tot het laatste verslag; de ontmoeting met een vriendin van Lida uit de Willemstraat, het hart van de Jordaan.

• 04 Februari 2017 - 06:18

Terahoorn:

Zo je bent er vroeg bij hier 6 uur tot horens geniet van je vakantie gr xxxxx

• 04 Februari 2017 - 06:21

Theo De Jongh:

Vroege vogels hier, moet jij niet pitten?

• 04 Februari 2017 - 11:28

Theo Van Tulden:

Leuk, dat jullie het zo naar je zin hebt.
    Wij sukkelen al 3 weken met de griep en zijn beiden erg ziek.
    Als jullie thuis zijn, horen we wel een compleet verslag.
    Groetjes,
    Theo en Tiny

• 04 Februari 2017 - 15:02

Jannie:

hey oompje en lida

super leuke verslagen weer!! geniet er maar lekker van. het is zo weer voorbij gr ons xxx

• 04 Februari 2017 - 18:57

Kitty:

Hallo opa en oma!!

Gelukkig hebben jullie het goed naar jullie zin! Jeslyn was al weer benieuwd wat ze zal krijgen! Zo een aap is eventueel ook leuk. Ik heb Freek al, maar wellicht dat Jeslyn er blij mee is.

Dikke kus en veel plezier

Xx kitty

• 07 Februari 2017 - 05:55

Theo De Jongh:

Gisren een bustocht gemaakt. Wat zagen we onderweg. Heel veel leer! Buddha liep op lren sandalen, waarop hij ook heeft moeten leren lopen

• 08 Februari 2017 - 12:29

Wilma Sijbenga:

Hey ,oompje en Lyda,
    Wij genieten weer van jullie verslagen,pa en ma trouwens ook. We hebben een map gemaakt waar alle verslagen uitgeprint in gaan dus zitten ze gezellig samen te lezen. Fijn dat jullie zo genieten,en laat de leer maar zo als het is. Hier is het prut weer dus jullie zitten daar voorlopig goed.

Groetjes van ons bieden.

• 10 Februari 2017 - 06:14