Home sweet home, be ever so homely - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Theo Jongh - WaarBenJij.nu Home sweet home, be ever so homely - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Theo Jongh - WaarBenJij.nu

Home sweet home, be ever so homely

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

12 April 2016 | Sri Lanka, Mirissa South

Per 1 april zijn we dus voor de komende 17 dagen bij de lieve mensen in Bandera mullah, een gehucht bij het Zandvoort van Sri Lanka neergestreken.
De gastheer(waarvan we na 3 jaar nog steeds de naam niet weten) en gastvrouw Mangalika vinden het geweldig, dat we de pot komen spekken.Het was voor hen tot op heden geen vet seizoen geweest. All was één kamer bijna een half jaar bezet door een Russisch stel, die hier voor haar mogelijk aan wat duistere praktijken deden. Wij noemen onze gastouders steeds papa en mama, al zijn wij wel 10 à 12 jaar ouder. We hebben afgesproken, dat we de ene avond hier dineren en de andere ergens elders. Mangalika, is buiten een geweldige gastvrouw ook een heel erg bezige bij. Buiten haar huishoudelijke taak wordt 's morgens om 05.30 uur haar kleindochter Minouche van één jaar en drie maanden bij haar afgeleverd. Haar schoondochter gaat dan al richting het strand, waar haar zoon een compleet nieuw guesthouse (Mira) heeft laten bouwen. Haar andere nichtje van 10 jaar moet om 07.uur tot 13.30 uur op school zijn.Dat zijn iets andere tijden dan bij ons. Dat betekent, dat iedere keer als er even tijd voor is, Minouche van huis verwisseld.Gelukkig voor hen woont hun moeder 30 meter om de hoek van zijn privé-adres, waar in de drukke tijd ook nog enkele kamers verhuurd worden.Hier op 't erf staan vaak 5 auto's, die als taxi met chauffeur gebruikt worden, om o.a. toeristen van en naar het vliegveld te halen en brengen. Ook het Yala natuur safaripark en het Udawalawe natuurpark zijn leuke ritjes voor hen. Komen daar bovenop nog de wat kortere ritten naar de haven, waar de boten vertrekken om walvissen dolfijnen en schildpadden te spotten en wat andere naar toeristische trekpleisters, dan vinden wij niet, dat we hier met armoedzaaiers te maken hebben. Ook hier is het bezit al een stuk kleiner als je het woordje "bank" noemt en speelt status een wel erg grote rol.De financieringsinstellingen in Matara, de dichtstbijzijnde stad van betekenis, zijn de afgelopen jaren de grond uitgestapt. Komt daarbij, dat auto's de afgelopen jaren 50 tot 65% goedkoper zijn geworden, dan is er wel een aanwijzing, dat men hier althans op het gezicht aardig boert.De reden dat de auto's goedkoper geworden zijn is de afschaffing van een invoerheffing, die hier 100% was. Een neveneffect is, dat, wat nog maar langzaam gaat, de sterk vervuilende, lawaaierige tuktuks het straatbeeld minder gaan bepalen.
Heb je echter niet genoeg geld voor een auto met vier wielen, dan koop je toch maar een three-wheeler.

• 12 April 2016 - 09:54

Kitty:

Ik wil ook wel een mooi auto'tje, helaas worden die weer duur zodra ze de grens over gaan..